رضایت مندی زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از خدمات نوروزی شهرداری مشهد حسامی: حل مسائل اساسی شهری باید ازجمله اهداف زیست‌بوم نوآوری باشد مدیریت شهری مشهد از برنامه‌های خلاقانه و نوآورانه حمایت می‌کند اعزام کاروان ۳۰۰ نفره راهیان نور شهرداری مشهد به مناطق عملیاتی غرب کشور نگرانی از حمله ملخ‌ها به روستا‌های مشهد، بی‌اساس است | اعلام آخرین وضعیت از مناطق درگیر رونمایی از مدل بهینه زیست‌بوم نوآوری مدیریت شهری مشهد + فیلم طراحی و اجرای مدرن‌ترین زمین بازی کودکان در مشهد | تلفیق بازی، یادگیری و خلاقیت راه‌اندازی زیپ لاین، کابل گلایدر، دوچرخه کابلی و پل ماجراجویی در چهار بوستان بزرگ مشهد قصه ناتمام دیوارهای شهرک شهید بهشتی مشهد | ماجرای دیواری که مسیر اصلی خیابان را مسدود کرده است شهردار مشهد مقدس: اگر روش‌های نوین به کمک مدیریت شهری نیاید، امکان اداره شهر را نخواهیم داشت ویدئو | آغاز مسافرگیری فاز اول خط ۳ متروی مشهد از ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ رئیس شورای عالی استان‌ها: دو فوریت طرح اصلاح جزء (۳) بند (ب) ماده (۱۰۶) قانون برنامه پنج‌ساله هفتم، برای برقراری فوق‌العاده خاص کارکنان و کارگران شهرداری‌ها تصویب شد شورای اسلامی شهر مشهد تصویب کرد: نام‌گذاری ۴ سالن ورزشی به نام شهدا | نوسازی ناوگان ون فرسوده و واگذاری ۱۳۰ دستگاه ون «وانا» + فیلم سرویس‌دهی رایگان خط دو متروی مشهد در سالروز شهادت امام‌جعفرصادق(ع) (۴ اردیبهشت ۱۴۰۴) کیفیت هوای کلانشهر مشهد، در مرز آلودگی (۳ اردیبهشت ۱۴۰۴) نوآوری، ضرورت و فرصت پیش‌روی مدیریت شهر نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: در دوره ششم، باید گره‌های چندده‌ساله شهر مشهد باز شود ساختمان ستاد و فرماندهی آتش‌نشانی مشهد در آستانه بهره‌برداری حاشیه هایی از ترافیک پل شهید عباسپور مشهد تمرکز بر حداکثر بهره‌وری منابع آبی موجود برای فضای سبز مشهد در سال ۱۴۰۴ تور مجازی فاز اول خط سه مترو مشهد | با ابر پروژه خط ۳ قطارشهری مشهد بیشتر آشنا شوید
سرخط خبرها

فضاهای شهری چند عملکردی

  • کد خبر: ۱۳۱۴۱۱
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱
فضاهای شهری چند عملکردی
شهرسازی پایدار، موضوعات شهر را از جنبه‌های مختلف اجتماعی (فرهنگ و عدالت)، ساختاری (زیر ساخت‌های شهری و فرم شهر)، حمل ونقل (راه‌ها و زیرساخت‌های ترافیکی) و منابع (انرژی، مواد غذایی، مصالح) پردازش می‌کند.

در سند «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» موضوع «کالبد شهری» با ویژگی‌هایی همچون متوازن، نماد آبادانی، یکپارچه، روان و متصل بیان شده است. مجموعه این موارد به «شهرسازی پایدار» اشاره دارد که در راستای افزایش زیست پذیری در همه نقاط شهر و بهبود کیفیت زندگی شهری مطرح می‌شود.

شهرسازی پایدار، موضوعات شهر را از جنبه‌های مختلف اجتماعی (فرهنگ و عدالت)، ساختاری (زیر ساخت‌های شهری و فرم شهر)، حمل ونقل (راه‌ها و زیرساخت‌های ترافیکی) و منابع (انرژی، مواد غذایی، مصالح) پردازش می‌کند.

بالغ بر نیمی از جمعیت جهان، زندگی خود را در شهر‌ها سپری می‌کنند و این آمار روز به روز در حال افزایش است. فرم و منظر شهری مرتب تغییر می‌کند و گسترش عمودی و افقی دارد که با افزایش جمعیت شهری، نوعی تعارض برای شهر‌ها ایجاد می‌کند.

از سویی، رشد افقی شهر‌ها به دلایل بسیاری همچون افزایش گاز‌های گلخانه ای، از بین رفتن زمین‌های کشاورزی، از بین رفتن یکپارچگی و پیوستگی منظر، افزایش هزینه‌ها از منظر حمل ونقل و ساخت وساز‌ها و... اثرات زیست محیطی مخربی به دنبال دارد و از سوی دیگر، رشد عمودی، کاهش کیفیت زندگی افراد و بروز انواع پیامد‌های مخرب روحی را باعث می‌شود؛ لذا نگاه توسعه پایدار به متراکم شدن شهر‌ها منجر می‌شود.

یک فرم شهری پایدار باید از جنبه‌های کالبدی، اجتماعی و زیست محیطی مورد توجه باشد.

«فضا‌های شهری چندعملکردی» راهکاری برای افزایش کیفیت زندگی شهری در شهر‌های متراکم محسوب می‌شود که در آن، اهدافی مانند رفاه و عدالت اجتماعی، حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، کارایی اقتصادی و حمل و نقل پایدار، مورد نظر هستند. رشد عمودی شهر‌ها کاهش کیفیت زندگی را به دنبال دارد و سبب آسیب پذیری شهر و افزایش تبعات روانی می‌شود.

بر این اساس اگر تقدم با «جای دادن شهروندان در شهر» باشد، حرکت به سمت تراکم بیشتر، کاهش سرانه فضای سبز و مراکز فعالیت و فضا‌های جمعی اجتناب ناپذیر است. اما آنچه سبب زیست پذیری یک شهر می‌شود، کیفیت زندگی شهروندان است. کیفیت زندگی شهری به امکان انجام فعالیت‌های انتخابی بستگی دارد.

فعالیت شهروندان به سه دسته «اجباری، انتخابی و اجتماعی» تقسیم می‌شود و هرچه امکان انجام فعالیت‌های انتخابی بیشتر باشد، کیفیت زندگی بهتر می‌شود. وقتی شهر به سمت افزایش تراکم می‌رود، بدون در نظر گرفتن سایر جنبه‌های پایداری شهری (جنبه‌های محیط زیستی و اجتماع) و نیاز به تسهیلات مربوط به طراحی شهری مانند ترکیب کاربری‌ها و فعالیت‌ها گزینه‌های متنوع حمل ونقل و فضا‌های لازم برای فعالیت‌های غیر ضروری (اختیاری، اجتماعی و تفریحی) کیفیت زندگی ساکنان کاهش می‌یابد.

کیفیت زندگی مفهومی چند وجهی است که نه تنها جنبه‌های مادی زندگی مثل سطح زندگی و دسترس بودن امکانات و زیر ساخت‌های اجتماعی و فیزیکی، بلکه جنبه‌های دیگری همچون سلامتی جسمی و روانی و فرصت‌های تفریحی و گذران اوقات فراغت را که مغفول مانده است، در بر‌ می‌گیرد؛ این امر در بستر طراحی فضا‌های شهری چند عملکردی تحقق می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->